Technologia dźwięku przestrzennego pozwala umieścić wirtualny dźwięk w każdym miejscu dookoła Ciebie - tak jak w świecie naturalnym, gdzie dźwięki dochodzą do nas ze wszystkich stron. W tradycyjnych systemach stereo dźwięk jest “płaski” - umiejscowiony pomiędzy dwoma głośnikami lub w przypadku słuchawek - dwoma uszami - prawym i lewym. Technologia dźwięku przestrzennego (binauralnego) pozwala stworzyć dźwięk bardzo realistyczny, umiejscowiony w przestrzeni wokół słuchacza.
Technologia dźwięku binauralnego imituje sposób, w jaki słyszymy dźwięki z otaczającego nas świata.
Podczas słuchania nasze uszy odgrywają znaczącą rolę w rozpoznawaniu punktu lub obszaru przestrzeni, z którego dźwięk dochodzi. Lokalizacja opiera się na trzech podstawach: różnicy czasu dotarcia dźwięku do obu uszu, różnicy głośności dźwięku oraz zmiany barwy - w zależności od umiejscowienia źródła dźwięku.
Wyobraźmy sobie, że z lewej strony naszej głowy mamy umiejscowiony głośnik. Dźwięk z niego dochodzący do obojga uszu nie będzie identyczny. Po pierwsze: dźwięk ten dojdzie do lewego ucha ułamki sekundy szybciej niż do prawego, a po drugie: w uchu lewym będzie głośniejszy niż w prawym. Poza tym barwa dźwięku będzie się różniła w obu uszach.
Wpływ na barwę dźwięku ma nasze ciało, a konkretnie małżowina uszna, ramiona, a nawet klatka piersiowa. Fala dźwiękowa zanim dotrze do ucha odbija się od małżowiny usznej, a także od ramion czy torsu. Właśnie te odbicia powodują wzmocnienie lub osłabienie niektórych częstotliwości - i dlatego zmienia się barwa dźwięku. W zależności od lokalizacji źródła dźwięku, nasze części ciała w róźny sposób zmienią go barwowo (bardziej naukowo można powiedzieć, że go zmodulują). Wszystkie te różnice można zmierzyć i opisać za pomocą HRTF (Head Related Transfer Function).
W praktyce oznacza to m.in., że jeżeli zmierzymy HRTF dla konkretnej lokalizacji dźwięku, a następnie “nałożymy” ten wynik na inny dźwięk, możemy stworzyć symulację, w której drugi dźwięk będzie wrażeniowo dochodził do nas z tego właśnie miejsca.
Pierwszą i oczywistą odpowiedzią jest rzeczywistość wirtualna oraz gry - dźwięk przestrzenny jest niezbędny, aby uzyskać w pełni immersyjne doświadczenie w grze (immersja oznacza tutaj pełne “zanurzenie” w świecie gry). Poza tym może być użyty praktycznie w każdym utworze dźwiękowym. Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają na wykorzystanie dźwięku 3D w nagraniach muzycznych, audiobookach, podcastach itd.
Technologia dźwięku binauralnego jest oparta na naturalnym słyszeniu. Każdy z nas ma unikalny kształt i rozmiar uszu oraz głowy, co powoduje, że finalny sygnał dźwiękowy, który trafia do kanału usznego jest różny dla każdego z nas. Jednak w większości aplikacji dźwięku 3D używana jest baza wyników HRTF zmierzona na modelu ludzkiej głowy. Im bardziej model głowy różni się od głowy użytkownika, tym większe zniekształcenia w lokalizacji dźwięku. W tej chwili nie ma jeszcze rozwiązań, które pozwalają w szybki i łatwy sposób zmierzyć indywidualne HRTFy użytkownika. Możemy przewidywać, że wraz z rozwojem technologii będzie to możliwe.
Zajrzyj do naszej listy narzędzi dla reżyserów dźwięku, kompozytorów, naukowców oraz developerów VR/AR.
Odkrywaj i Wypróbuj >